De schaduwkant van social media

De schaduwkant van social media

Met de uitvinding van het internet ontstond er een compleet nieuwe samenleving. Vroeger bleef je in contact met vrienden en familie door ze bezoeken, te bellen of een kaart te sturen. Dankzij het internet ontstonden verschillende social media kanalen, waardoor het gemakkelijker is om met elkaar in contact te blijven. Vandaag de dag is het zelfs mogelijk om een groter publiek te bereiken. Dit is mogelijk doordat social media kanalen wereldwijd gebruikt worden. Social media gaat als een trein en binnen een paar uur is de hele wereld op de hoogte. Maar is dit nou wel altijd gewenst? In deze blog nemen wij de schaduwkant van social media onder de loep. 

 

1. Reputatieschade

Het meest voorkomend probleem op social media is dat het totaal averechts kan werken. Het ene moment maak je een fantastische indruk op je doelgroep, terwijl één verkeerd bericht je doodsteek kan zijn. Deze situatie wordt ook wel reputatieschade genoemd.

Reputatieschade doet zich voor wanneer een klant een slechte ervaring heeft met jouw bedrijf en dit ongenoegen uit jouw social media kanalen. De meeste bedrijven reageren hierop door deze berichten te verwijderen. Dit is alleen een ontzettend slecht idee! Met het verwijderen van berichten laat je merken dat er censuur heerst op jouw social media kanalen. En laat dit nou net iets zijn waar de toekomstige generatie van walgt. Om ernstige reputatieschade te voorkomen, is het beter om vriendelijk op deze klanten te reageren en met een passende oplossing te komen. Hiermee laat je ook direct aan jouw doelgroep zien dat je geheel klantvriendelijk bent. 

 

2. Beperking in content

Een ander nadeel van social media is dat het je niet eindeloze vrijheid geeft. Bij ieder social media kanaal is er namelijk sprake van beperking in content. Dit is niet zo gek aangezien niet elk kanaal met dezelfde gedachtes zijn ontworpen. Zo kun je bijvoorbeeld op TikTok alleen video’s plaatsen, op Twitter enkel korte tekstberichten en Instagram alleen foto’s en video’s. Doordat elk social media kanaal om andere content vraagt, is het belangrijk om hiermee rekening te houden zodra je begint met social media marketing

 

3. Moeilijker dan het lijkt

Je hebt vast wel eens gehoord dat social media ontzettend makkelijk is om mee te beginnen. Toch klopt deze stelling niet. Veel bedrijven onderschatten het beheer van social media en maken daardoor veel fouten die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden. Het beheren van verschillende social media kanalen is ontzettend tijdrovend. Bij grote bedrijven is het zelfs een dagtaak, waardoor zij speciale werknemers hiervoor inhuren. Doordat social media veel tijd kost, kiezen steeds meer bedrijven ervoor om slechts één kanaal te beheren. Hiermee doe je jouw bedrijf echter te kort. Met één social media kanaal ben je immers een stuk minder vindbaar en maakt dit minder indruk bij jouw doelgroep. Daarnaast heb je kennis nodig om een succesvol te beginnen met social media marketing. Beschik jij niet over de benodigde kennis? Laat dan een online marketing bureau jouw werk uit handen nemen. Zo heb jij tijd over voor andere werkzaamheden!